SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

EBVABU’T-TATAVVU

<< 599 >>

باب: الحديث - يعني - بعد ركعتي الفجر.

26. Sabah Namazının İki Rekatlık Sünnetinden Sonra Konuşmak

 

حدثنا علي بن عبد الله: حدثنا سفيان: قال أبو النضر: حدثني أبي، عن أبي سلمة، عن عائشة رضي الله عنها: أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يصلي ركعتين، فإن كنت مستيقظة حدثني، وإلا اضطجع.قلت لسفيان: فإن بعضهم يرويه: ركعتي الفجر؟. قال سفيان: هو ذاك.

 

[-1168-] Aişe radıyallahu anha şöyle demiştir: Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem sabah namazının iki rekatını kılardı. şayet ben uyanık olursam benimle sohbet eder, uyanık olmazsam yanı üzerine uzanırdı.

 

(Hadisi rivayet eden kişi diyor ki): Süfyan'a "Bazıları bunun sabah namazının iki rekatlık sünneti olduğunu söylüyor" dedim. Süfyan "Öyledir" dedi.

 

 

باب: تعاهد ركعتي الفجر، ومن سماهما تطوعا.

27. Sabah Namazının İki Rekatına Devam Etmek Ve Buna "Nafile" Adını Vermek

 

حدثنا بيان بن عمرو: حدثنا يحيى بن سعيد: حدثنا ابن جريج، عن عطاء، عن عبيد بن عمير، عن عائشة رضي الله عنها قالت: لم يكن النبي صلى الله عليه وسلم، على شيء من النوافل، أشد منه تعاهدا على ركعتي الفجر.

 

[-1169-] Aişe radıyallahu anha Şöyle demiştir: "Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem sabah namazının iki rekatına devam ettiği kadar hiçbir nafileye devam etmemiştir."

 

 

باب: ما يقرأ في ركعتي الفجر.

28. Sabah Namazının İki Rekatında Ne Okunur?

 

حدثنا عبد الله بن يوسف قال: أخبرنا مالك، عن هشام بن عروة، عن أبيه، عن عائشة رضي الله عنها قالت: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يصلي بالليل ثلاث عشرة ركعة، ثم يصلي، إذا سمع النداء بالصبح، ركعتين خفيفتين.

 

[-1170-] Aişe radıyallahu anha şöyle demiştir: Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem geceleyin on üç rekat namaz kılar. Sonra sabah ezanını işitince iki hafif rekat namaz kılardı.

 

 

حدثنا محمد بن بشار قال: حدثنا محمد بن جعفر: حدثنا شعبة، عن محمد بن عبد الرحمن، عن عمته عمرة، عن عائشة رضي الله عنها قالت: كان النبي صلى الله عليه وسلم (ح). وحدثنا أحمد بن يونس: حدثنا زهير: حدثنا يحيى، هو ابن سعيد، عن محمد بن عبد الرحمن، عن عمرة، عن عائشة رضي الله عنها قالت: كان النبي صلى الله عليه وسلم يخفف الركعتين اللتين قبل صلاة الصبح، حتى إني لأقول: هل قرأ بأم الكتاب.

 

[-1171-] Aişe radıyallahu anha şöyle demiştir: Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem sabah namazından önce kıldığı iki rekatlık sünnet namazını o kadar hafif kılardı ki ben içimden "Acaba Fatiha'yı okudu mu?" derdim.

 

 

AÇIKLAMA:     İsmailî şöyle demiştir: Bu başlık "sabah namazının sünnetinin hafif olarak kı­lınması" şeklinde olmalıydı.

 

Ben (İbn Hacer) derim ki: Buharî'nin bu başlığı koymasının önemli bir se­bebi bulunmaktadır. Bu da sabah namazının sünnetinde bir şey okunmayaca­ğını ileri sürenlerin muhalif görüşlerine işaret etmek ve namazda okumanın şart olduğunu belirtmektir.

 

Nebi'in (s.a.v.) sabah namazının sünnetini hafif bir şe­kilde kılmasının hikmeti hakkında farklı görüşler ileri sürülmüştür: Bir görüşe göre sabah namazının farzını ilk vaktinde kılabilmek için acele ettiği söylenebilir. Kurtubî bu görüşü tercih etmiştir. Diğer bir görüşe göre gündüz namazını iki hafif rekatla açmaktır. Nitekim o gece namazında da böyle yapardı. Bunun sebebi farz namaz veya ona benzer olan namaza dinç bir şekilde girebilmek ve tam bir Şekilde hazırlanmaktır.

 

İbn Mace, kuvvetli bir senetle Abdullah İbn Şakîk aracılığıyla Hz. aişe'den şunu rivayet etmiştir: "Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem  sabah namazından önce iki rekat namaz kılar ve şöyle derdi: "Sabah namazının sünnetinde okunan şu iki sûre ne güzeldir: Kul ya eyyühe'l-kafirûn, kul huuallahu ehad".

 

Müslim'in Ebu Hüreyre'den rivayetinde "sabah namazının iki rekatında bun­ları okudu" demiştir.

 

Bu hadis, sabah namazının sünnetini kılarken yalnızca Fatiha okunacağına delil getirilmiştir. Bu, Malik'İn görüşüdür. Buveytî, Şafiî'den bu hadisle amel ede­rek Fatiha'dan sonra Kafİrun ve İhlas sûrelerini okumanın sünnet olduğu görü­şünü rivayet etmiştir. Alimlerin çoğunluğu da böyle söylemişlerdir.

 

Müslim, İbn Abbas'tan Nebi'in (s.a.v.) sabah namazı­nın ilk rekatında Bakara sûresinde bulunan "Kûlû amenna billahi..." ayetlerini, ikinci rekatında da Al-i Imran suresinde bulunan benzer ayetleri okuduğunu rivayet etmiştir.[Bakara 136 ile Al-i İmran 84]